NU Master Especial Suggestion and Notes of Modern Drama Exam-2018

PRC Foundation

The Best Way Of Learning And Gaining

Suggestion 2018 Exam Held In 2021

Subject: Modern Drama

Suggestion

Part-C

  1. Consider “You Never Can Tell” a drama of Ideas.
  2. Justify the title of Shaw’s “You Never Can Tell”.
  3. How does O’Neill treat the theme of sin and retribution in “Desire Under the Elms”?
  4. Comment on “Desire Under The Elms” as a tragedy of passions.
  5. What Picture of American society and family life do you find in “Death of a Salesman”?
  6. Discuss Loman’s relationship with his sons.
  7. Analysis Miller’s use of dramatic technique in Death of a salesman.
  8. Discuss “The Glass Menagerie” as a memory play.

Part-C

  1. Consider “You Never Can Tell” a drama of ideas.

Introduction: “Drama of Ideas” is such a kind of drama in which the clash of ideas and hostile ideologies expresses the most acute problems of social and personal morality. To put it differently, “Drama of Ideas” is a different type of drama which discusses creating ideas. The pioneer of “Drama of Ideas” is George Bernard Shaw (1856-1950). “You Never Can Tell” is a drama of idea because it reflects social problems and personal morality.

ভূমিকা: “Drama of Ideas” এমন এক ধরনের নাটক যেখানে ধারণাগুলি এবং প্রতিকূল মতাদর্শের সংঘাত সামাজিক এবং ব্যক্তিগত নৈতিকতার সবচেয়ে তীব্র সমস্যাগুলি প্রকাশ করে। একে অন্যভাবে বলতে গেলে, “Drama of Ideas” একটি ভিন্ন ধরণের নাটক যা ধারণা তৈরির বিষয়ে আলোচনা করে। “Drama of Ideas” এর প্রবর্তক হলেন জর্জ বার্নার্ড শ (1856-1950)। “You Never Can Tell” এই ধারণাটির একটি নাটক কারণ এটি সামাজিক সমস্যা এবং ব্যক্তিগত নৈতিকতা প্রতিফলিত করে।

Definition: “Drama of Ideas” is a form of drama which presents certain ideas or theories in dramatic form. It is another name of social criticism or real sense of development of the modern society.

সংজ্ঞা: “Drama of Ideas” নাটকের এক রূপ যা নাটকীয় আকারে নির্দিষ্ট ধারণা বা তত্ত্ব উপস্থাপন করে। এটি সামাজিক সমালোচনা বা আধুনিক সমাজের বিকাশের একটি সত্য উপলব্ধির অন্য নাম।

“You Never Can Tell” as drama of Ideas:

Every literary work has some literary features and “You Never Can Tell” is no exception. This drama has some special features of “Drama of Ideas” which are illustrated here.

ড্রামা অফ আইডিয়া হিসাবে “You Never Can Tell”:

প্রতিটি সাহিত্যকর্মের কিছু সাহিত্যিক বৈশিষ্ট্য রয়েছে এবং”You Never Can Tell”  এর ব্যতিক্রম নয়। এই নাটকের “ড্রামা অফ আইডিয়া” এর কয়েকটি বিশেষ বৈশিষ্ট্য রয়েছে যা এখানে চিত্রিত করা হলো।

Focusing on Conjugal problems:

“You Never Can Tell” is a drama of ideas. In this drama, Shaw expresses conjugal problems. We know that Conjugal life depends on mutual understanding but in the play, Mr. Crampton and Mrs. Clandon’s conjugal life has a lack of mutual understanding that is why their conjugal life creates a big problem and they become judicially separated. So it proves that ‘You Never Can Tell’ is a drama of ideas.

পারিবারিক জীবনের সমস্যাগুলি:

“You Never Can Tell” এই ধারণাগুলির একটি নাটক। এই নাটকে শ যৌথগত সমস্যাগুলি প্রকাশ করেছে। আমরা জানি যে কনজুগাল জীবন পারস্পরিক বোঝাপড়ার উপর নির্ভর করে তবে নাটকটিতে মিঃ ক্র্যাম্পটন এবং মিসেস ক্ল্যান্ডনের বিবাহবন্ধনে পারস্পরিক বোঝাপড়ার অভাব রয়েছে যার কারণে তাদের বিবাহবন্ধন জীবন একটি বড় সমস্যা তৈরি করে এবং তারা বিচারিকভাবে পৃথক হয়ে যায়। সুতরাং এটি প্রমাণ করে যে ‘You Never Can Tell”এই ধারণাগুলির একটি নাটক।

Dilemma in relationship:

G.B Shaw is a genius dramatist in the Victorian period. In his drama, he reveals dilemma in relationship through the characters of Valentine and Gloria. When Gloria learns that Valentine has already proposed several women, she asks him directly and Valentine without any hesitation confesses that he has already proposed several women. But it is the natural instinct of a man to propose women for the purpose of finding out true partner. Now, he has got his perfect match that is why he does not anymore to propose anyone. But Gloria is not convinced. But Valentine explains when he saw Gloria; he felt that oxygen was running in his blood. Gloria also admits that she also felt so.

সম্পর্কের মধ্যে দ্বিধা:

জি.বি শ ভিক্টোরিয়ান সময়কালের একজন প্রতিভা বান নাট্যকার। তাঁর নাটকে তিনি ভালোবাসা এবং গ্লোরিয়ার চরিত্রগুলির মাধ্যমে সম্পর্কের মধ্যে দ্বিধা প্রকাশ করেছেন। গ্লোরিয়া যখন জানতে পারে যে ভ্যালেন্টাইন ইতিমধ্যে বেশ কয়েকটি মহিলার প্রস্তাব দিয়েছে, তিনি তাকে সরাসরি জিজ্ঞাসা করলেন এবং ভ্যালেন্টাইন বিনা দ্বিধায় স্বীকার করেছেন যে তিনি ইতিমধ্যে বেশ কয়েকটি মহিলার প্রস্তাব দিয়েছেন। তবে সত্যিকারের সঙ্গী সন্ধানের লক্ষ্যে একজন পুরুষের মহিলাদের প্রস্তাব দেওয়া স্বাভাবিক প্রবৃত্তি। এখন, তিনি তাঁর নিখুঁত ম্যাচটি পেয়েছেন সে কারণেই তিনি আর কাউকে প্রস্তাব দিতে পারেন না। তবে গ্লোরিয়া বিশ্বাসী নন। তবে ভ্যালেন্টাইন ব্যাখ্যা করেছেন যে যখন গ্লোরিয়াকে সে দেখেছিলেন, তখন  তিনি অনুভব করেছিলেন যে তাঁর রক্তে অক্সিজেন চলছে। গ্লোরিয়া স্বীকারও করেছেন যে তিনিও তা অনুভব করেছিলেন।

Satire on conventional love and marriage:

Shaw satirizes the conventional love and marriage. In the play, Shaw’s mouthpiece is the waiter, Walter Boon. He delivers the message of the drama which is that young men and women at the point of marrying regard marriage as a source of dread but after all marriages are not so unhappy and uncomfortable as they think Marriages create a paradise on earth by producing happiness and comfort to both the husband and the wife.

Valentine told Gloria that his attack on the conflict of love is not conventional. He does not kneel in front of her. She doesn’t worship and adore her like a romantic lover. Instead, he hugs her tightly and kisses on her lips. Here, he applies his new method to overcome all the resistance of new women. His work is more direct and realistic and so he easily wins Gloria’s heart.

Representation on Byronic hero:

In the play, Valentine is a Byronic hero. There are some features of Byronic Hero such as tall and handsome, educated, adventurous, womanizer, these features are represented in the character of Valentine. He is anti-romantic in his attitude to love and far from being sentimental. But he feels that he is a device of the life force in fulfilling its highest purpose. He proposes many women before seeing Gloria.

 Morality:

Every literary work bears morality for humans and ‘You Never Can Tell’ is no exception. The morality of the play is that everyone never can tell what will happen in the future.  Man needs a family and conjugal life needs mutual understanding.

Conclusion: In termination, we can assert that this drama is properly a drama of ideas because it contains all the features of the drama of ideas and here, Shaw produces his realistic view about love and marriage.

2. Justify the title of the play You Never Can Tell.

Or, explain and Comment on the title of the play You Never Can Tell.

Introduction: The title is an unavoidable or essential thing in every literary work. The title of Shaw’s play “You Never Can Tell” expresses the moral message that we never can tell what will happen in the future. This title provides the clue to all the characters and incidents of the story and reveals the philosophy of life and society.

ভূমিকা: শিরোনাম প্রতিটি সাহিত্যকর্মের একটি অনিবার্য বা প্রয়োজনীয় জিনিস। শ এর নাটক “You Never Can Tell” শিরোনাম নৈতিক বার্তাকে প্রকাশ করে যা ভবিষ্যতে কী ঘটবে তা আমরা কখনই বলতে পারি না। এই শিরোনামটি গল্পের সমস্ত চরিত্র এবং ঘটনার সূত্র সরবরাহ করে এবং জীবন ও সমাজের দর্শনকে প্রকাশ করে।

Uncertainty of future:

Uncertainty of future is the most important message of the play. From the title, we get this message that we never can tell what will happen in the future. In the play, Mr. Crampton does not know that he will meet his Children and family. On the other hand, Valentine also nothing knows what will happen at the lunch party of the Marine Hotel? So, the waiter, Walter Boon, tells Mr. Crampton about the mystery of life.

“It’s the unexpected that always happens, isn’t it? You never can tell, sir: you never can tell.”

ভবিষ্যতের অনিশ্চয়তা:

ভবিষ্যতের অনিশ্চয়তা নাটকটির সর্বাধিক গুরুত্বপূর্ণ বার্তা। শিরোনাম থেকে, আমরা এই বার্তাটি পাই যা ভবিষ্যতে কী ঘটবে তা আমরা কখনই বলতে পারি না। নাটকটিতে মিঃ ক্র্যাম্পটন জানেন না যে তিনি তাঁর বাচ্চাদের এবং পরিবারের সাথে দেখা করবেন। অন্যদিকে, ভ্যালেন্টাইনও কিছুই জানেনা মেরিন হোটেলের মধ্যাহ্নভোজনে কি হবে? তাই ওয়েটার ওয়াল্টার বুন মিঃ ক্র্যাম্পটনকে জীবনের রহস্য সম্পর্কে জানায়।

Love crosses ideology:

We can notice that Mrs. Clandon teaches her children her own ideas and morality. She tries to make Gloria a lady who has no interest in love and marriage but she fails because Gloria disobeys her mother’s advice and loves Valentine, old fashioned person. Here the message of the drama is that young men and women at the point of marrying regard marriage as a source of dread but after all, marriage is not so unhappy and uncomfortable as they think.

প্রেম আদর্শকে অতিক্রম করে:

আমরা লক্ষ করতে পারি যে মিসেস ক্ল্যান্ডন তার সন্তানদের তার নিজস্ব ধারণা এবং নৈতিকতা শেখায়। তিনি গ্লোরিয়াকে এমন এক মহিলা হিসাবে গড়ে তোলার চেষ্টা করেছেন যার প্রেম এবং বিবাহের কোনও আগ্রহ নেই তবে তিনি ব্যর্থ হন কারণ গ্লোরিয়া তার মায়ের পরামর্শ অমান্য করে এবং ভ্যালেন্টাইনকে পছন্দ করে। এখানে নাটকের বার্তাটি হ’ল বিবাহের সময়ে যুবক-যুবতীরা বিবাহকে ভয়ের উত্স হিসাবে বিবেচনা করে তবে সর্বোপরি, বিবাহ এতটা অখুশি এবং অস্বস্তিকর নয় যা তারা মনেকরেন।

Humor and satire:

Shaw satirizes ideology of Victorian society. When Mrs. Clandon leaves her husband, Mr. Crampton, she threats to her husband that she will teach her children her own philosophy and ideas. But she fails because her daughter, Gloria disobeys her ideal and falls in love with valentine. None can predict the future of things of life. The most unexpected things always happen in life. He also satirizes Victorian modern relationships and feminists. Shaw reveals that man cannot live without family. After a long gap of eighteen years, when Mrs. Clandon meets her husband, her character begins to change and she wants feelings for her husband. On the other hand, her husband, Mr. Crampton passes a lonely life without his wife and children. At last, they get reconciled. Through their reconciliation, Shaw means to say that, family life must be based on wisdom and understanding, not emotion.

হাস্যরস এবং ব্যঙ্গ:

শ ভিক্টোরিয়ান সমাজের আদর্শকে ব্যঙ্গ করে। মিসেস ক্ল্যান্ডন যখন তার স্বামী মিঃ ক্র্যাম্পটনকে ছেড়ে চলে যায়, তখন তিনি তার স্বামীকে হুমকি দেন যে তিনি তার সন্তানদের তার নিজস্ব দর্শন এবং ধারণাগুলি শিখিয়ে দেবেন। তবে তিনি ব্যর্থ হলেন কারণ তার মেয়ে গ্লোরিয়া তার আদর্শ অমান্য করে এবং ভ্যালেন্টাইনের প্রেমে পড়ে। জীবনের জিনিসগুলির ভবিষ্যতের ভবিষ্যদ্বাণী কেউ করতে পারে না। জীবনের সবচেয়ে অপ্রত্যাশিত জিনিস সর্বদা ঘটে। তিনি ভিক্টোরিয়ার আধুনিক সম্পর্ক এবং নারীবাদীদেরও ব্যঙ্গ করেছেন। শ প্রকাশ করে যে মানুষ পরিবার ছাড়া বাঁচতে পারে না। আঠারো বছরের দীর্ঘ ব্যবধানের পরে, যখন মিসেস ক্ল্যান্ডন তার স্বামীর সাথে দেখা করেন, তখন তার চরিত্রটি পরিবর্তিত হতে শুরু করে এবং তিনি তার স্বামীর প্রতি অনুভূতি চান। অন্যদিকে, তার স্বামী মিঃ ক্র্যাম্পটন তার স্ত্রী এবং সন্তানদের ছাড়াই একাকী জীবন কাটিয়েছেন। অবশেষে, তাদের পুনর্মিলন হয়। তাদের পুনর্মিলনের মাধ্যমে শ মনে করেন যে, পারিবারিক জীবন আবেগের ভিত্তিতে নয়, প্রজ্ঞা এবং বোঝার উপর নির্ভরশীল।

The unpredictable urge of life force:

Shaw’s displays the unpredictable urge of life force. In the play, Valentine is a struggling dentist who lives in the midst of realities and faces them without any illusion. Valentine is anti-romantic in his attitude towards love but when he sees Gloria instantly he feels that oxygen is running in his blood. On the other hand, Gloria is taught unromantic and unconventional education by her mother. She thinks that love is the sentimentality of romance and is an enemy of marriage. When Valentine expresses his interest with Gloria, Gloria says that she has no intention of getting married. But with the unpredictable urge of life force, they fall in love with each other.

জীবনশক্তির অপ্রত্যাশিত তাড়না:

শ’র জীবনশক্তির অপ্রত্যাশিত তাড়না প্রদর্শন করা হয়। নাটকটিতে, ভ্যালেন্টাইন হলেন একজন সংগ্রামী ডেন্টিস্ট যিনি বাস্তবতার মাঝে থাকেন এবং কোনও বিভ্রান্তি ছাড়াই তাদের মুখোমুখি হন। ভালোবাসার প্রতি তার দৃষ্টিভঙ্গিতে ভ্যালেন্টাইন অ্যান্টি-রোমান্টিক তবে তিনি যখন গ্লোরিয়াকে তাত্ক্ষণিকভাবে দেখেন তখন তিনি অনুভব করেন যে তাঁর রক্তে অক্সিজেন চলছে। অন্যদিকে, গ্লোরিয়াকে তার মায়ের কাছ থেকে অযৌক্তিক এবং প্রচলিত শিক্ষা দেওয়া হয়। তিনি মনে করেন যে প্রেমটি রোম্যান্সের সংবেদনশীলতা এবং বিবাহের শত্রু। ভ্যালেন্টাইন যখন গ্লোরিয়ার সাথে তার আগ্রহ প্রকাশ করে, গ্লোরিয়া বলে যে তার বিয়ে করার কোনও ইচ্ছা নেই। কিন্তু জীবনশক্তির অপ্রত্যাশিত তাগিদে তারা একে অপরের প্রেমে পড়ে যায়।

Others:

  1. Leave for today not for tomorrow:
  2. Shaw’s philosophy of life and society:

Conclusion: From the above discussion, we can undoubtedly assert that none can know what will happen in the future. Shaw expresses that life is a grand mystery and an enigma. Thus, it is proved that the title of the play is congenial.

3. How does O’Neill treat the theme of sin and retribution in “Desire Under the Elms”?

Introduction: “Desire Under the Elms” (1924) is a modern tragedy written by Eugene O’Neill (1888 – 1953). The writer shows the sin and punishment of the major characters in the paly. He uses these sins from Greek myth with slight differences. These are the disease of the modern society.

ভূমিকা: “Desire Under the Elms” (১৯২৪) হ’ল ইউজিন ও’নিল (১৮৮৮  – ১৯৫৩) রচিত একটি আধুনিক ট্র্যাজেডি। লেখক প্রধান চরিত্রগুলির পাপ এবং শাস্তি দেখান। তিনি গ্রীক মিথ থেকে এই পাপগুলি সামান্য পার্থক্য সহ ব্যবহার করেন। এগুলি আধুনিক সমাজের রোগ।

Sin and retribution

The term “sin and retribution” is one of the best-known terms in the works of different type of literary figures. Retribution is the result of something. In the play, retribution is used for sins of the characters. The term “sin and retribution” develops a play through a journey. We can compare sin and retribution with input and output. Let us discuss the themes of sin and retribution in the play.

পাপ এবং প্রতিফল

“পাপ এবং প্রতিফল” শব্দটি বিভিন্ন ধরণের সাহিত্যিক ব্যক্তিত্বের রচনার মধ্যে একটি সর্বাধিক পরিচিত শব্দ। প্রতিশোধ কোনও কিছুর ফলাফল। নাটকে, প্রতিফল চরিত্রগুলির পাপের জন্য ব্যবহৃত হয়। “পাপ এবং প্রতিফল” শব্দটি একটি যাত্রার মধ্য দিয়ে একটি নাটক বিকাশ করে। আমরা ইনপুট এবং আউটপুটের সঙ্গে পাপ এবং প্রতিফল তুলনা করতে পারেন। আসুন আমরা নাটকটিতে পাপ ও প্রতিফল-র বিষয়গুলি নিয়ে আলোচনা করি।

Cabot’s sin and retribution

Cabot is the father of Simeon, Peter, Eben. He is 75 years old and husband of Abbie, 35 years old. After scanning the play, we get his sin. First of all, his sin is he is the person of very orthodox. For that reason, he has no good relationship with his family members. His second notable sin, according to Eben, he takes forcibly the ownership of the farm from his mother and kills his mother by hard work tendency. Eben says to Simeon and Peter in Part 1 Scene 2, that:

“You have no right to the farm at all. My mother was not your mother. This farm belonged to her. Our father took it from her without having any right to it. Now that my mother is dead, the farm belongs to me.”

Then we come to know that he had an illegal relation with Minnie, the local prostitute.

He takes his retribution by staying lonesome forever. He also losses his money. He gets insult from the neighbours.

ক্যাবোটের পাপ এবং প্রতিফল

কাবোট শিমিয়ন, পিটার, ইবেনের পিতা। তিনি ৭৫ বছর বয়সী এবং ৩৫ বছর বয়সী অ্যাবির স্বামী। নাটকটি স্ক্যান করার পরে, আমরা তার পাপ পাই। প্রথমত, তার পাপটি হ’ল তিনি খুব গোঁড়া লোক। যে কারণে, পরিবারের সদস্যদের সাথে তার কোনও ভাল সম্পর্ক নেই। তার দ্বিতীয় উল্লেখযোগ্য পাপ, ইবেনের মতে, তিনি তার মায়ের কাছ থেকে জোর করে খামারের মালিকানা নেন এবং কঠোর পরিশ্রমের প্রবণতায় তাঁর মাকে হত্যা করেন। ইবেেন পর্ব ১ দৃশ্যে ২ এ শিমিয়ন এবং পিটারকে বলেছে যে:

তোমাদের খামারের মোটেই কোন অধিকার নেই। আমার মা তোমার মা ছিল না। এই খামারটি তারই ছিল। আমাদের বাবা এটির কোনও অধিকার ছাড়াই এটি তার কাছ থেকে নিয়েছিলেন। এখন আমার মা মারা গেছেন, খামারটি আমার

তারপরে আমরা জানতে পারি যে স্থানীয় পতিতা মিনির সাথে তার অবৈধ সম্পর্ক ছিল।

চিরকাল নিঃসঙ্গ থাকায় তিনি তার প্রতিফল পেয়ে যান। সে তার অর্থও হারায়। প্রতিবেশীদের কাছ থেকে সে অপমানও পায়।

Abbie’s sin and retribution

Abbie is the heroine of the play. She is the step-mom of Eben, hero of the play. After scanning the play, we get her sin. First of all, she sins by possessive tendency. She gets married Cabot, the old man just for home and financial security. Her second sin is making illegal and nasty relation with Eben. Her third sin is killing her son for proving her true love for Eben.

For these sins, she cannot gain the farm-house. Besides, she takes her punishment by going to prison.

অ্যাবির পাপ এবং প্রতিফল

অ্যাবি নাটকের নায়িকা। তিনি নাটকের নায়ক ইবেনের সৎ মা। নাটকটি স্ক্যান করার পরে, আমরা তার পাপ পায়। প্রথমত, তিনি অধিকারী প্রবণতার দ্বারা পাপ করেন। তিনি কেবল বাড়ী এবং আর্থিক সুরক্ষার জন্য বৃদ্ধ কাবোটকে বিয়ে করেন। তার দ্বিতীয় পাপ ইবেনের সাথে অবৈধ এবং কদর্য সম্পর্ক তৈরি করছে। তার তৃতীয় পাপটি এবেনের প্রতি তার সত্যিকারের ভালবাসার প্রমাণের জন্য তার পুত্রকে হত্যা করছে।

এই পাপের জন্য, সে খামার-বাড়ি অর্জন করতে পারে না। এছাড়া কারাগারে গিয়ে তিনি তার শাস্তি গ্রহণ করেন।

Eben’s sin and retribution

Eben is the third son of Cabot and the only son of Maw, Cabot’s second kind-hearted wife. We get his sins after scanning the play. First of all, he always thinks that Cabot is the killer of his mom and the owner of the farm is Eben. His father takes it from her mother forcibly. For this reason, he wants to take revenge upon his father. That means his first sin is revengeful tendency. His second sin is making illegal and nasty relation with Abbie.

At last, he takes his punishment by going to prison.

ইবেনের পাপ এবং প্রতিফল

ইবেন ক্যাবোটের তৃতীয় পুত্র এবং ‘ম’ এ র একমাত্র পুত্র, ক্যাবোটের দ্বিতীয় দয়ালু স্ত্রী। নাটকটি স্ক্যান করার পরে আমরা তার পাপগুলি পাই। প্রথমত, তিনি সর্বদা ভাবেন যে কাবোট তার মায়ের হত্যাকারী এবং খামারের মালিক ইবেন। তার বাবা জোর করে মায়ের কাছ থেকে তা নিয়ে যান। এই কারণে, তিনি তার বাবার উপর প্রতিশোধ নিতে চান। তার মানে তার প্রথম পাপটি প্রতিহিংসাপূর্ণ প্রবণতা। তার দ্বিতীয় পাপ অ্যাবির সাথে অবৈধ এবং কদর্য সম্পর্ক তৈরি করা।

শেষ পর্যন্ত কারাগারে গিয়ে তিনি তার শাস্তি গ্রহণ করেন।

Message of the themes

O’Neill takes the idea of these themes from Greek myth of Phaedra, Hippolytus and Theseus. Here, Phaedra is Abbie, Hippolytus is Eben and Theseus is Cabot. Actually, the writer tries to show the result of these prime sins of human being. If one does this type of sin, he or she has to suffer a lot. All sin is created around the farm in the play. In the last dialogue of the play Sheriff says that:

“It is a most beautiful farm. One cannot deny that. I wish i owned this farm.”

This quotation proves that nobody can possess the farm happily of them. So, we should avoid these sins.

থিমগুলির বার্তা

ও’নিল এই থিমগুলির ধারণা গ্রাহক পৌরাণিক Phaedra, Hippolytus এবং  Theseus-র কাছ থেকে নিয়েছেন। এখানে, Phaedra হলেন অ্যাবি, Hippolytus ইবেন এবং Theseus ক্যাবোট। আসলে, লেখক মানুষের এই প্রধান পাপের ফলাফলটি দেখানোর চেষ্টা করে। যদি কেউ এই ধরণের পাপ করে তবে তাকে অনেক ভুগতে হবে। সমস্ত পাপ নাটকের খামারকে ঘিরে  তৈরি করা হয়। নাটকটির শেষ সংলাপে শেরিফ বলেছেন যে:

এটি একটি খুব সুন্দর খামার কেউ তা অস্বীকার করতে পারে না I আমার ইচ্ছা যদি এই খামারটি নিতে পারতাম”

এই উদ্ধৃতিটি প্রমাণ করে যে  তাদের কেউ খামার খুশি মনে অধিকার করতে পারে না। সুতরাং, আমাদের এই পাপগুলি এড়ানো উচিত।

Conclusion: To conclude, there is no doubt that O’Neill is very much successful to use the term “sin and retribution” in the play. His style of description this term also fantastic.

4. Comment on “Desire Under the Elms” as a tragedy of passions.

Or, discuss Eben-Abbie relationship.

Introduction: “Desire Under the Elms” (1924) is a modern tragedy written by Eugene O’Neill (1888 – 1953). This play is packed up by huge description of passion of Abbie and Eben. At the end of the play, we get them as true lovers in the world. Because their passion turns into original love.

ভূমিকা: “Desire Under the Elms”  (১৯২৪) হ’ল ইউজিন ও’নিল (১৮৮৮ – ১৯৫৩) রচিত একটি আধুনিক ট্র্যাজেডি। এই নাটকটি অ্যাবি এবং ইবেনের আবেগের বিশাল বিবরণে ভরপুর। নাটক শেষে, আমরা তাদেরকে বিশ্বের সত্যিকারের প্রেমিক হিসাবে পাই। কারণ তাদের আবেগ আসল ভালবাসায় পরিণত হয়।

Unconventional tragedy

Tragedy means “a play dealing with tragic events and having an unhappy ending, especially one concerning the downfall of the main character.” “Desire Under the Elms” is an unconventional tragedy. We know that there are sundry features of a traditional tragedy. In this modern tragedy, there is lack of traditional features.

অপ্রচলিত ট্র্যাজেডি

ট্র্যাজেডির অর্থ হল “একটি ট্র্যাজেডি ট্র্যাজিক ইভেন্টগুলির সাথে সম্পর্কিত এবং একটি অসুখী শেষ, বিশেষত মূল চরিত্রের পতন সম্পর্কিত”। “Desire Under the Elms” একটি অপ্রচলিত ট্র্যাজেডি। আমরা জানি যে একটি ঐতিহ্যগত ট্র্যাজেডির বিভিন্ন বৈশিষ্ট্য রয়েছে। এই আধুনিক ট্র্যাজেডিতে ঐতিহ্যবাহী বৈশিষ্ট্যের অভাব রয়েছে।

Negativity

When Cabot gets married with Abbie, Eben takes her negatively. He thinks that She has come to occupy the farmhouse. He hates her from this negative attitude. Negativity will be proved from these dialogues:

“Abbie: You are Eben, are you? My name is Abbie.  I am your new mother.

Eben: No, damn you.”

Eben says her this in a most hostile tone.

নেতিবাচকতা

ক্যাবোট যখন অ্যাবির সাথে বিবাহ বন্ধনে আবদ্ধ হয় তখন এবেন তাকে নেতিবাচকভাবে গ্রহণ করে। তিনি ভাবেন যে তিনি ফার্মহাউস দখল করতে এসেছেন। এই নেতিবাচক মনোভাব থেকে তিনি তাকে ঘৃণা করেন। এই সংলাপগুলি থেকে নেতিবাচকতা প্রমাণিত হবে:

অ্যাবি: তুমি আবেন, তাই না? আমার নাম অ্যাবি। আমি তোমার নতুন মা।

ইবেন: না, আমি তোমার ক্ষতি কামনা করছি।”

ইবেন খুব শত্রূতার স্বরে এ কথা বলেছেন।

From hatred to passion

Later on, we find him in a passionate mood with her. From the first meeting of them, they start to quarrel. But in quarrel, Abbie always tries to lure him. In Part 2 Scene 3, we get the description of their kissing scene. Suddenly, Abbie has come his room and kisses him. At first, he does not want to kiss her but ultimately, he also helps her for passionate kiss. Thus, they have come from hatred to passion.

বিদ্বেষ থেকে আবেগ

পরে, আমরা তাকে তার সাথে একটি আবেগময় মুডে খুঁজে পাই। তাদের প্রথম সভা থেকেই তারা ঝগড়া শুরু করে। তবে ঝগড়ার মধ্যে অ্যাবি সর্বদা তাকে প্রলুব্ধ করার চেষ্টা করে। পার্ট ২ দৃশ্য ৩, এ আমরা তাদের চুম্বনের দৃশ্যের বর্ণনা পেয়েছি। হঠাৎ, অ্যাবি তার ঘরে এসে তাকে চুমু খেল। প্রথমদিকে, তিনি(ইবেন) তাকে চুম্বন করতে চান না তবে শেষ পর্যন্ত, তিনি তাকে উত্সাহী চুম্বনের জন্যও সহায়তা করেন। সুতরাং, তারা ঘৃণা থেকে আবেগ পর্যায়ে এসেছেন।

Open forbidden love

Eben says her after kissing that he thought the lips of Minnie, the local prostitute not her at kissing time. We come to know that Abbie wants to be Eben’s lover. Then Abbie says her in the following manner:

“Abbie: ……. I thought that you would not go to her when I am willing to accept you as a lover.”

They are step-mother- son. But there is no care about it. They are loving each other like a lover and beloved. After kissing part, she invites him in the parlour for their passionate desire. She says that:

“Abbie: ….. Now I am going downstairs and you Mr. Eben Cabot, you will come downstairs to meet me in the parlour.”

Then very soon she says that:

“Abbie: I shall expect you to follow me and come to me.”

Eben goes to the parlour to meet her and having sex with her. Thus, they fulfil their forbidden passionate love.

খোলা অবৈধ ভালবাসা

চুম্বন করার পরে ইবেন বলেছিলেন যে তিনি চুম্বন করার সময় স্থানীয় পতিতা মিনির ঠোঁট ভেবেছিলেন। আমরা জানতে পারি যে অ্যাবি ইবেনের প্রেমিক হতে চায়। তারপরে অ্যাবি তাকে নিম্নলিখিত পদ্ধতিতে বলে:

অ্যাবি: …… আমি ভেবেছিলাম যে আমি তোমাকে প্রেমিক হিসাবে গ্রহণ করতে ইচ্ছুক হলে তুমি তার কাছে যাবে না। “

তারা সৎ মা-ছেলে তবে এ নিয়ে কোনও মাথা ব্যথা  নেই। তারা একে অপরকে প্রেমিক এবং প্রেমিকার মতো ভালবাসে।  চুম্বন দৃশ্যের পরে, তিনি (অ্যাবি) তাদের কামুক বাসনার জন্য তাকে পার্লারে আমন্ত্রণ জানান। তিনি বলেন যে:

অ্যাবি: ….. এখন আমি নীচে যাচ্ছি এবং আপনি মিঃ ইবেন ক্যাবোট, আপনি পার্লারে আমার সাথে দেখা করতে নীচে আসবেন।”

তারপরে খুব শীঘ্রই সে বলে যে:

অ্যাবি: আমি আশা করব তুমি আমাকে অনুসরণ করবে এবং আমার কাছে আসবে।”

ইবেন তার সাথে দেখা করতে এবং তার সাথে যৌন মিলনের জন্য পার্লারে যায়। এভাবে, তারা তাদের নিষিদ্ধ আবেগর ভালবাসা পূর্ণ করে।

Stubborn love between them

After Having sex, they start to love each other passionately. Some days later, Abbie gives birth a son. Abbie says to Cabot that this son is from him. But the fact is this son is from Eben. She becomes pregnant from that intercourse in the parlour. Somehow, Eben can know that all the property will go to new born baby and Abbie. Then he blames her for getting the child according to her plan. He threats to leave her. He wishes that if there is no son from Abbie it could have been good.

Abbie’s passion turns into true love at that time. She kills her son to prove his original love for him. Then Eben can understand that he also is responsible for murdering the son as he expresses his wish. At last they share their punishment.

তাদের মধ্যে অদম্য ভালবাসা

সেক্স করার পরে তারা একে অপরকে মনেপ্রাণে ভালবাসতে শুরু করে। কিছু দিন পরে, অ্যাবি একটি পুত্র সন্তানের জন্ম দেয়। অ্যাবি ক্যাবোটকে বলে যে এই ছেলেটি তার কাছ থেকে এসেছে। তবে ঘটনাটি হ’ল এই ছেলে ইবেনের কাছ থেকে এসেছে। পার্লারে সেই যৌনসহবাস থেকেই তিনি গর্ভবতী হন। যে কোন ভাবেই হোক, ইবেন জানতে পারে যে সমস্ত সম্পত্তি নতুন জন্ম নেওয়া শিশু এবং অ্যাবির কাছে চলে যাবে। তারপরে সে তার(অ্যাবির) পরিকল্পনা অনুযায়ী সন্তান নেওয়ার জন্য তাকে দোষ দেয়। সে তাকে ছেড়ে চলে যাওয়ার হুমকি দেয়। তিনি ইচ্ছা করেন যে অ্যাবির কোনও পুত্র না হলে ভাল হত।

অ্যাবির আবেগ সেই সময় সত্যিকারের ভালবাসায় পরিণত হয়। সে তার পুত্রকে তার প্রতি তার প্রকৃত ভালবাসার প্রমাণ দিতে হত্যা করে। তারপরে ইবেন বুঝতে পারেন যে তিনি ইচ্ছা প্রকাশের মাধ্যমে পুত্র হত্যার জন্যও দায়ী। শেষ পর্যন্ত তারা তাদের শাস্তি ভাগ করে নেয়।

Conclusion: From the light of the above discussion it is clear that the main scenes of the play are packed up by the passion of Eben and Abbie. The ending of the play is very much destructive. Thus, the play can be said the tragedy of passion.

5.What picture of American society and family do you get in the drama “Death of a Salesman”?

Introduction: death of Salesman (1949) has been upheld of American society and family in 1949. Arthur Miller (1915-2005) criticizes society’s idea of American Dream, capitalist system, greed, the Lack of fidelity and peer pressure.

ভূমিকা: সেলসম্যানের মৃত্যু (1949) 1949 সালে আমেরিকান সমাজ ও পরিবারকে সমর্থন করে। আর্থার মিলার (1915-2005) আমেরিকান স্বপ্ন, পুঁজিবাদী ব্যবস্থা, লোভ, বিশ্বস্ততা এবং সততা অভাব সম্পর্কে সমাজের ধারণার সমালোচনা করে।

Dream of success

Miller criticizes the American dream in the play “Death of a Salesman” Willy is staunch convincing in the American Dream. He is a full failure in his life. On the other side, Miller has upheld the success of Charley, Ben and Bernard. Bernard and charley do not bank on in the American Dream. They are Realistic. Charley has become successful businessman of his careful and chariness approach to life. Charley’s son is Bernard who has been Lawyer though hard labor. On the other side, Ben entered the ‘jungle’ when he was seventeen and he came out at twenty­-one he was rich by the Grace of God. Thus, though the failure of Willy and the success of Charley and Ben. Miller shows that the American Dream is Illusory.   

“The jungle is dark but full of diamonds, Willy.”

মিলার আমেরিকান স্বপ্নের সমালোচনা করেছিলেন “একজন বিক্রয়কের মৃত্যু” নাটকে উইলির আমেরিকান স্বপ্নের প্রতি strong বিশ্বাস রয়েছে। সে তার জীবনে পুরো ব্যর্থতা। অন্যদিকে, মিলার চার্লি, বেন এবং বার্নার্ডের সাফল্য ধরে রেখেছেন। আমেরিকান স্বপ্নে বার্নার্ড এবং চার্লি ঝাঁকুনি দেয় না। তারা বাস্তববাদী। চার্লি জীবনে তার যত্নবান এবং দাতব্য পদ্ধতির সফল ব্যবসায়ী হয়েছেন। চার্লির পুত্র বার্নার্ড যিনি কঠোর পরিশ্রমের পরেও আইনজীবি ছিলেন। অন্যদিকে, বেন যখন সতেরো বছর বয়সে ‘জঙ্গলে’ প্রবেশ করেছিলেন এবং একুশ বছর বয়সে তিনি God অনুগ্রহে ধনী হয়েছিলেন  সুতরাং, যদিও উইলির ব্যর্থতা এবং চার্লি এবং বেনের সাফল্য। মিলার দেখায় যে আমেরিকান স্বপ্ন মায়াময়।

জঙ্গল অন্ধকার তবে হীরা দিয়ে পূর্ণ, উইলি।”

Influence illicit love

The play writer has shown illicit love affair in the drama. Biff had not good student. Basically, he is weak the subject of   mathematics that is why he has been fail. Then, he goes to Boston to meet his father. Here, he discovers illicit love affair of his father and Boston girl. On the other side, Biff and Loman had illicit love affair with Restaurant girl. 

প্রভাব অবৈধ প্রেম

নাট্যকার নাটকটিতে অবৈধ প্রেমের বিষয়টি দেখিয়েছেন। বিফের ভাল ছাত্র ছিল না। মূলত, তিনি গণিতের বিষয়টিকেই দুর্বল বলেই তিনি ব্যর্থ হয়েছেন  তারপরে, তিনি তার বাবার সাথে দেখা করতে বোস্টনে যান। এখানে, তিনি তার বাবা এবং বোস্টন মেয়ের অবৈধ প্রেমের বিষয়টি আবিষ্কার করেছেন। অন্যদিকে, রেস্তোরাঁয়ের মেয়েটির সাথে বিফ এবং লোম্যানের অবৈধ প্রেমের সম্পর্ক ছিল।

Running after Name, Fame, and Money:

In Death of a salesman, Miller has shown the success of Charley, Bernard, Ben. Charley has become successful man because of his careful and cautions approach to life and Bernard has a well-respected lawyer through hard Labor. On the other side, we have seen that Ben is a successful businessman. Ben boasts that he entered the ‘jungle’ when he was seventeen and when he came out at twenty-one he rich by the grace of God. Actually, he had achieved success in Africa. They have fulfillment name, fame, and money which are the American Dream.  In like manner, Willy Loman, Happy Loman and Biff Loman wanted to success of their life. At last they have been failing. For the money, Willy Loman has done the suicide because he will get twenty-thousand dollars from the insurance policy which will be much help for the family.  Biff and Happy had taken the decision that they will be business. At last, they have failed to collect money. Willy Loman’s sons wanted to do business because of it will be pay their name, fame, money.

The man knew what he wanted and went out and got it! Walked into a jungle”

নাম, খ্যাতি এবং অর্থের পরে চলছে:

ডেথ অফ এ সেলসম্যানে, মিলার চার্লি, বার্নার্ড, বেনের সাফল্য দেখিয়েছেন। চার্লি তার জীবন সম্পর্কে সতর্কতা এবং সাবধানতার কারণে সফল মানুষ হয়ে উঠেছে এবং কঠোর শ্রমের মাধ্যমে বার্নার্ডের একজন শ্রদ্ধেয় আইনজীবী রয়েছে। অন্যদিকে আমরা দেখেছি বেন একজন সফল ব্যবসায়ী। বেন গর্ব করে বলেছিলেন যে তিনি যখন সতেরো বছর বয়সে ‘জঙ্গলে’ প্রবেশ করেছিলেন এবং একুশ বছর বয়সে Godঅনুগ্রহে তিনি ধনী হয়েছিলেন। আসলে, তিনি আফ্রিকাতে সাফল্য অর্জন করেছিলেন। তাদের পূর্ণতা নাম, খ্যাতি এবং অর্থ যা আমেরিকান স্বপ্ন। অনুরূপভাবে, উইলি লোমন, হ্যাপি লোম্যান এবং বিফ লোমন তাদের জীবনের সাফল্য চেয়েছিল। শেষ পর্যন্ত তারা ব্যর্থ হয়। অর্থের জন্য, উইলি লোমন আত্মহত্যা করেছে কারণ তিনি বীমা পলিসি থেকে বিশ-হাজার ডলার পাবেন যা পরিবারের জন্য অনেক সহায়ক হবে। বিফ এবং হ্যাপি সিদ্ধান্ত নিয়েছিলেন যে তারা ব্যবসা করবে। শেষ পর্যন্ত তারা অর্থ সংগ্রহ করতে ব্যর্থ হয়েছে। উইলি লোমের ছেলেরা ব্যবসা করতে চেয়েছিল কারণ এটি তাদের নাম, খ্যাতি, অর্থ প্রদান করবে।

লোকটি জানত সে কী চায় এবং বাইরে গিয়ে তা পেয়ে যায়! একটি জঙ্গলে পদচারণ “

Suicidal tenancy

The American people has great problem which is suicide. In the drama, Willy Loman is the paradigm of suicidal tendency. Here, he can not to do fulfillment of the American Dream. That is why he has sacrifices his life because after his death his family will be paid 20000 dollars from insurance company and it will be much help to do starting business of his sons.  For the sons, he has sacrificed his life which is tendency of suicide.

আত্মঘাতী প্রবণতা

আমেরিকানদের বড় সমস্যা যা আত্মহত্যা। নাটকে উইলি লোমন আত্মঘাতী প্রবণতার দৃষ্টান্ত। এখানে তিনি আমেরিকান স্বপ্ন পূরণ করতে পারেন না। এই কারণেই তিনি তার জীবন উৎসর্গ করেছেন কারণ তার মৃত্যুর পরে তার পরিবারকে বীমা সংস্থা থেকে 20000 ডলার প্রদান করা হবে এবং এটি তার পুত্রদের ব্যবসা শুরু করতে অনেক সহায়তা করবে। পুত্রদের জন্য তিনি নিজের জীবন উৎসর্গ করেছেন যা আত্মহত্যার প্রবণতা।

Presence and ideal wife:

In the drama, Willy’s wife is Linda Loman. She is the decent and dutiful of Willy Loman. She supports her husband whatever the matter is. She always tries to protect Willy’s dreams and emotions. Her greatest weakness lies in her blind support of Willy. Here, Linda Loman is the paradigm of presence and ideal wife of American women. 

উপস্থিতি এবং আদর্শ স্ত্রী:

নাটকে উইলির স্ত্রী লিন্ডা লোমন। তিনি উইলি লোম্যানের শালীন এবং দায়িত্ববান স্ত্রী তিনি তার স্বামীকে যে বিষয়টিই সমর্থন করেন। তিনি সর্বদা উইলির স্বপ্ন এবং আবেগ রক্ষার চেষ্টা করেন। তার সবচেয়ে বড় দুর্বলতা তার উইলির অন্ধ সমর্থনে অন্তর্ভুক্ত। এখানে, লিন্ডা লোমন আমেরিকান মহিলাদের উপস্থিতি এবং আদর্শ স্ত্রী হিসাবে দৃষ্টান্ত।

Imbalance relationship of father and son:

In the drama, Willy’s son is Biff Loman and Happy Loman. Their relationship does not well. When Biff goes to meet his father at Boston, he discovers illicit relationship of his father with Boston girl. On the other hand, Biff does not bear his father because his father had shown the dream which was American Dream which does not similar with reality.

পিতা ও পুত্রের ভারসাম্যহীনতা:

নাটকে উইলির পুত্র হলেন বিফ লোমন এবং হ্যাপি লোম্যান। তাদের সম্পর্ক ভাল হয় না। বিফ বোস্টনে বাবার সাথে দেখা করতে গেলে, তিনি বোস্টনের মেয়ের সাথে তার বাবার অবৈধ সম্পর্ক আবিষ্কার করেন। অন্যদিকে, বিফ তার বাবার সহ্য করেন না কারণ তার বাবা স্বপ্ন দেখিয়েছিলেন যা আমেরিকান স্বপ্ন যা বাস্তবের সাথে মিল নেই।

Conclusion: All above discussion from, we can say that Miller successfully portrays both family and society conflict in” death of a Salesman”. The play is a depressing but truth reflection of American society.

6. What is the relationship between father and sons?

Introduction:  Arthur Miller (1915-2005) shows father-son relationship causes the collapse of the family in the drama “Death of a Salesman”. Willy Loman is the drama and sons are Biff and Happy. Their relationship is always alterations the play.

ভূমিকা: আর্থার মিলার (১৯১৫-২০০৫) দেখায় পিতা-পুত্র সম্পর্কের কারণে “একজন বিক্রয়কর্তার মৃত্যু” নাটকটিতে পরিবারের পতন ঘটে। উইলি লোমের পুত্ররা হলেন বিফ লোমন এবং হ্যাপি লোম্যান। তাদের সম্পর্ক সবসময় নাটকটির পরিবর্তন হয়।

Love and Hate

Biff and Happy are sons of Willy Loman. They love their father when they are Children. Biff is the favorite son of Willy Loman. However, the event which is chiefly responsible for the decline of the relationship is Willy’s illegal affair with a Boston girl. When Biff goes to Boston to meet his father, he catches his father red-handed with a Boston girl. After discovering the illegal affair, Biff heats his father.

প্রেম এবং ঘৃণা

বিফ এবং হ্যাপি উইলির লোমের পুত্র। তারা বাচ্চা হলে তাদের বাবাকে ভালবাসে। Biff উইলি লোমের প্রিয় পুত্র। তবে সম্পর্কটি হ্রাসের জন্য মূলত দায়ী যে ইভেন্টটি হ’ল বোস্টনের একটি মেয়ের সাথে উইলির অবৈধ সম্পর্ক। যখন Biff বোস্টনে তার বাবার সাথে দেখা করতে যায়, তখন সে বোস্টনের একটি মেয়ের সাথে বাবার লাল হাতে ধরা পড়ে। অবৈধ বিষয়টি আবিষ্কার করার পরে, Biff তার বাবাকে ঘৃণা করেন।

Universal concern for the future:

Willy Loman is a salesman of Wagner Company. But he has failed to fulfillment the American Dream. He wants that his sons will complete their American dream. Biff and Happy want to success by the business that is why their needs much money for starting business. The name of the business is Sport goods. Biff and Happy go to collect to need their money. At least, they are failure. For the Universal future of their sons, Willy Loman takes the decision that he will do the suicide .After his death; his family will get dollars from the insurance Company. Suicidal of Willy Loman is the universal future for their sons.

“The man who makes an appearance in the business world, the man who creates personal interest, is the man who gets ahead. Be liked and you will never want.”

ভবিষ্যতের জন্য সর্বজনীন উদ্বেগ

উইলি লোম্যান ওয়াগনার সংস্থার বিক্রয়কর্মী। তবে আমেরিকান স্বপ্ন পূরণে তিনি ব্যর্থ হয়েছেন। তিনি চান যে তার ছেলেরা তাদের আমেরিকান স্বপ্ন পূরণ করবে। বিফ এবং হ্যাপি ব্যবসায়ের মাধ্যমে সাফল্য অর্জন করতে চান, এজন্য তাদের ব্যবসা শুরু করার জন্য তাদের প্রচুর অর্থের প্রয়োজন। ব্যবসায়ের নাম ক্রীড়া সামগ্রী। বিফ এবং হ্যাপি তাদের অর্থ সংগ্রহ করতে যান। অন্তত, তারা হয় ব্যর্থ । তাদের পুত্রদের সার্বজনীন ভবিষ্যতের জন্য, উইলি লোমন সিদ্ধান্ত নিয়েছেন যে তিনি আত্মহত্যা করবেন  তাঁর মৃত্যুর পরে; তার পরিবার বীমা কোম্পানির কাছ থেকে ডলার পাবে। উইলি লোমের আত্মহত্যা তাদের পুত্রদের সর্বজনীন ভবিষ্যত।

যে ব্যক্তি ব্যবসায়ের জগতে হাজির হয়, যে ব্যক্তি ব্যক্তিগত আগ্রহ তৈরি করে, সে এগিয়ে যায় পছন্দ করা এবং আপনি চাইবেন না

One side Sacrifice

In the drama, Willy Loman is the paradigm of symbol of one side sacrifice. Willy Loman is now old man. For the fundamental demand of the family, he has to do the job. On the other hand, he has two sons who have all grown up but they do not support his father to give the money. But Willy Loman is an old man that is why he cannot give well service of the Wagner Company. For the reason that Howard Wagner who is the present boss of company, he has abrogated Salary of Willy Loman. He gets only Commission on product selling. On the hand, their sons cannot collect the money that is why they are failure Will Loman gives the sacrifices his life for the money. It is the paradigm of one side of sacrifice.

“Forgive me, dear. I can’t cry. I don’t know it is, I can’t cry. I don’t understand it. Why did you ever do that?”

এক পক্ষের ত্যাগ

নাটকে উইলি লোমন এক পক্ষের ত্যাগের প্রতীকের দৃষ্টান্ত। উইলি লোমন এখন বৃদ্ধা। পরিবারের মৌলিক চাহিদার জন্য তাকে কাজটি করতে হয়। অন্যদিকে, তার দুটি ছেলে রয়েছে যারা সবাই বড় হয়েছে কিন্তু তারা তার বাবাকে টাকা দিতে সহায়তা করে না। তবে উইলি লোমন একজন প্রবীণ ব্যক্তি, এজন্য তিনি ওয়াগনার সংস্থার ভাল পরিষেবা দিতে পারেন না। হাওয়ার্ড ওয়াগনার যে কারণে বর্তমান কোম্পানির কর্ণধার, তিনি উইলি লোম্যানের বেতন বাতিল করেছিলেন। তিনি কেবল পণ্য বিক্রয় সম্পর্কিত কমিশন পান। অন্যদিকে, তাদের ছেলেরা অর্থ সংগ্রহ করতে পারে না, এ কারণেই তারা ব্যর্থ হ’ল উইল লোমান এই অর্থের জন্য তার জীবন উৎসর্গ করে। এটি ত্যাগের এক পক্ষের দৃষ্টান্ত।

আমাকে ক্ষমা করুন প্রিয় আমি কাঁদতে পারি না আমি জানি না যে এটি, আমি কাঁদতে পারি না আমি এটা বুঝতে পারি না তুমি কেন কখনও এমন করলি?”

Imbalance Love

The relationship between Willy and Happy is not much better because Willy favorite Biff over Happy. Happy has always taken second place in the father’s affections. Willy is constantly singing a detriment effect on Happy’s relationship with whole family.

ভারসাম্যহীন ভালবাসা

উইলির সাথে হ্যাপির মধ্যে  সম্পর্ক খুব বেশি ভালো নয় কারণ উইলির প্রিয় বিফ হ্যাপির চেয়ে বেশি। হ্যাপি সবসময় বাবার স্নেহে দ্বিতীয় স্থান অধিকার করেছে। উইলি ক্রমাগত পুরো পরিবারের সাথে হ্যাপি’র সম্পর্কের উপর ক্ষতিকারক প্রভাব গাইছে।

Absence of respect

Happy and Biff is the son of Willy Loman.  They do not respect their father. Biff would much love his father. He goes to Boston to meet his father. After reaching Boston, he discovers illicit love affair of his father. Then, Biff thinks that his father has cheated with his mother. At that moment from, Biff don’t respect his father. For the imbalance love, Happy don’t respect his father.

শ্রদ্ধার অনুপস্থিতি

হ্যাপি এবং বিফ হলেন উইলি লোমের পুত্র। তারা তাদের বাবাকে সম্মান করে না। বিফ তার বাবাকে অনেক ভালবাসত। তিনি তার বাবার সাথে দেখা করতে বোস্টনে যান। বোস্টনে পৌঁছানোর পরে তিনি তার বাবার অবৈধ প্রেমের বিষয়টি আবিষ্কার করেন। তারপরে, বিফ মনে করেন যে তার বাবা তার মায়ের সাথে প্রতারণা করেছে। সেই মুহুর্তে,  Biff তার বাবাকে সম্মান করে না। ভারসাম্যহীন ভালবাসার জন্য, হ্যাপি তার পিতাকে সম্মান করবেন না।

Conclusion: All above discussion from, we can realize that father and sons relationship are not much well because of cheating of their mother, imbalance love.

7. Discuss the Dramatic techniques

Introduction: Arthur Miller (1915-2005) has done with or used various techniques in the drama “Death of a Salesman” (1949). In the Drama, his dramatic techniques are a portion of several techniques such as realism, irony, naturalism, expressionism all simultaneously conducted towards enhancing the tragic effect of the play.

ভূমিকা: আর্থার মিলার (1915-2005) “একজন বিক্রয়কর্তার মৃত্যু” (1949) নাটকটিতে বিভিন্ন কৌশল ব্যবহার করেছেন বা ব্যবহার করেছেন। নাটকে তাঁর নাটকীয় কৌশলগুলি হ’ল বাস্তবতাবাদ, ব্যঙ্গাত্মকতা, প্রাকৃতিকতাবাদ, মতাদর্শের মত একাধিক কৌশল যেমন একসাথে নাটকটির করুণ প্রভাব বাড়াতে পরিচালিত হয়।

Realism

Realism tries to hit off without idealization or romantic subjectivity. It concentrates on middle- class life and criticizes social conditions. Realism exceptionally dominant in the Play .Willy is middle-class Salesman. The problem of the drama is the most real problem for the middle -class people which is lack of money.

The most realistic part of the drama is immolation. Will wanted that his sons will be better career than his. That is why, he have taken decision that he will do the suicide.  After his death, his family will be given 2000 dollars from the insurance company which will help starting business. They will be success their future time. It is realism because every father wants that their sons will be successful man. Most of the procreator will do the abandonment theirs life the children. 

“I realized what a ridiculous lie my whole life has been.”

বাস্তবতা

বাস্তবতা আদর্শিকতা বা রোমান্টিক সাবজেক্টিভিটি ছাড়াই চেষ্টা করার চেষ্টা করে। এটি মধ্যবিত্ত জীবনের দিকে মনোনিবেশ করে এবং সামাজিক অবস্থার সমালোচনা করে। play তে  বাস্তবতা ব্যতিক্রমীভাবে প্রাধান্য পেয়েছে willy মধ্যবিত্ত বিক্রয়কর্মী willy নাটকটির সমস্যাটি মধ্যবিত্ত শ্রেণির মানুষের পক্ষে সবচেয়ে আসল সমস্যা যা অর্থের অভাব।

নাটকের সবচেয়ে বাস্তব অংশটি হল নির্জনতা। চাইতেন যে তার ছেলেরা তার চেয়ে ভাল ক্যারিয়ার হবে। সে কারণেই তিনি সিদ্ধান্ত নিয়েছেন যে তিনি আত্মহত্যা করবেন। তার মৃত্যুর পরে, তার পরিবারকে বীমা সংস্থা থেকে 2000 ডলার দেওয়া হবে যা ব্যবসা শুরু করতে সহায়তা করবে। তারা তাদের ভবিষ্যতের সময় সাফল্য হবে। এটি বাস্তববাদ কারণ প্রতিটি পিতা চান যে তাদের ছেলেরা সফল মানুষ হবে। বেশিরভাগ পিতা  তাদের সন্তানদের জন্য  জীবন ত্যাগ করবেন।

আমি বুঝতে পারি আমার পুরো জীবনটি কী হাস্যকর মিথ্যা ছিল

Naturalism

Naturalism is come to light from realism which is theory of Darwin. According to Darwin, Nature is the best way to live of life. In naturalism instructed factor determine the production a man’s life as like social situation. Men are upheld as feckless.  Willy Loman is hunting both of American Dream and American empiricist method.  Willy hangs out negations where ministration is calculated.  He has done the best service of the Wagner Company throughout the life. He is now old man. He doesn’t get the Salary from the company and he gets only Commission on product selling.  Characteristics of naturalism are to attempt to get on to and interpret the causes of certain events and actions. The Death of Salesman focuses on what is currently going on in Willy’s life, and then provides possible explanations for these happening through memories of flashbacks.

প্রাকৃতিকতা

প্রকৃতিবাদ বাস্তববাদ থেকে প্রকাশিত হয়েছে যা ডারউইনের তত্ত্ব। ডারউইনের মতে, প্রকৃতিই জীবন যাপনের সেরা উপায়। প্রাকৃতিকতায় নির্দেশিত গুণনীয়ক  মতো সামাজিক পরিস্থিতির মতো একটি মানুষের জীবন নির্ধারণ করে। পুরুষরা নির্লজ্জ হিসাবে বহাল থাকে। উইলি লোমন আমেরিকান ড্রিম এবং আমেরিকান বীরত্ববাদী পদ্ধতি উভয়ই শিকার করছেন। উইলির উপেক্ষাগুলি স্থগিত হয় যেখানে ম্যানেজমেন্ট গণনা করা হয়। তিনি সারা জীবন ওয়াগনার সংস্থার সেরা সেবা করেছেন। সে এখন বৃদ্ধ। তিনি সংস্থা থেকে বেতন পান না এবং তিনি পণ্য বিক্রয় সম্পর্কিত কমিশন পান। প্রাকৃতিকতার বৈশিষ্ট্য হ’ল নির্দিষ্ট ঘটনা ও ক্রিয়াকলাপের কারণগুলি ব্যাখ্যা করতে এবং ব্যাখ্যা করার চেষ্টা করা। ডেথ অফ সেলসম্যান উইলির জীবনে বর্তমানে যা চলছে তার দিকে মনোনিবেশ করে এবং তারপরে ফ্ল্যাশব্যাকের স্মৃতিগুলির মাধ্যমে এগুলির ঘটনার সম্ভাব্য ব্যাখ্যা সরবরাহ করে।

 Expressionism:  Expressionism is another characteristic of dramatic techniques. Expressionism is a modernist movement in drama and theatre that developed the early decades of the 20th century and later in the United States.  It is style of playwriting and stage presentation emphasizing the pathological subject matter of a play.

The features of expressionistic plays are:

  • Distortion of reality
  • There are quick shifts of position.
  • The action of the plot of time will be past, present  or future
  • Setting may be particularly realistic
  • Several idolatresses may be totally realistic.

এক্সপ্রেশনিজম: এক্সপ্রেশনিজম নাটকীয় কৌশলগুলির আরেকটি বৈশিষ্ট্য। এক্সপ্রেশনিজম নাটক ও নাটকের একটি আধুনিকতাবাদী আন্দোলন যা 20 শতকের গোড়ার দিকে এবং পরে যুক্তরাষ্ট্রে বিকশিত হয়েছিল। এটি কোনও নাটকের প্যাথলজিকাল বিষয়কে গুরুত্ব দিয়ে নাটক রচনা এবং মঞ্চ উপস্থাপনের স্টাইল।

ভাববাদী নাটকের বৈশিষ্ট্যগুলি হ’ল:

  • বাস্তবতার বিকৃতি
  • পজিশনের দ্রুত শিফট রয়েছে।
  • সময়ের প্লটের ক্রিয়াটি অতীত, বর্তমান বা ভবিষ্যতের হবে
  • সেটিংটি বিশেষত বাস্তববাদী হতে পারে
  • বেশ কয়েকটি প্রতিমূর্তিগুলি সম্পূর্ণ বাস্তববাদী হতে পারে।

Unrealistic setting

Arthur Miller has used unrealistic setting in the drama. In the drama, Willy has talked with his brother. But, Ben has been died.  And he would live Africa. The dramatic has shown hallucination by Willy and his elder brother.  It is a unrealistic setting in the drama.

“What a proposition, ts, ts. Terrific terrific. Cause she’s suffered, Ben, the woman has suffered. You understand me? —————Remember, It’s a guaranteed twenty thousand dollar proposition”

অবাস্তব সেটিং:

 আর্থার মিলার নাটকে অবাস্তব সেটিং ব্যবহার করেছেন। নাটকে উইলি তার ভাইয়ের সাথে কথা বলেছেন। তবে, বেন মারা গেছেন। এবং তিনি আফ্রিকা বাস করবে। নাটকটিতে উইলি এবং তার বড় ভাইয়ের মায়া দেখানো হয়েছে। এটি নাটকের অবাস্তব স্থাপনা।

কী প্রস্তাব, ভয়ঙ্কর ভয়ঙ্কর   কারণ সে ভুগছে, বেন, মহিলাটি ভোগ করেছে   আপনি আমাকে বুঝতে পেরেছেন? ———————– ————————————————– —— মনে রাখবেন, এটি বিশ গ্যারান্টিযুক্ত বিশ হাজার ডলার প্রস্তাব

Symbol

Symbol is one of the key characteristics of dramatic techniques of Arthur Miller. In the paly, Miller has used symbol which is American Dream. Willy Loman is the hero of the drama. He has American Dream. Other symbol of the play is successful man. We have seen that Ben, Charley and Bernard are successful man in the drama.   

প্রতীক

আর্থার মিলার নাটকীয় কৌশলগুলির অন্যতম প্রধান বৈশিষ্ট্য প্রতীক। মিলার প্রতীক ব্যবহার করেছেন যা আমেরিকান স্বপ্ন। নাটকের নায়ক উইলি লোমন। তিনি আমেরিকান স্বপ্ন আছে। নাটকের অন্য প্রতীক হলেন সফল মানুষ। আমরা দেখেছি বেন, চার্লি এবং বার্নার্ড নাটকের সফল মানুষ।

Conclusion: In termination, we can say that Arthur Miller blends realism, naturalism, and expressionism. He combines the objectives reality of social aspects with subjective reality of Willy’s predicament.

8. Discuss “The Glass Menagerie” as a memory play.

Introduction: A memory play is a kind of play in which a lead character reveals the events of the play, which are drawn from the character’s memory. The idea of creating memory play derived from Tennessee Williams (1911-1983). His “The Glass Menagerie” is a fine example of a memory play. In this kind of play, the audience enjoys the story that happened in the past as remembered by the narrator, and the images represent the characters, thoughts, fears, emotions, and recollection of memories.

ভূমিকা: স্মৃতি নাটক হলো একধরণের নাটক যেখানে একটি প্রধান চরিত্র নাটকের ঘটনাগুলি প্রকাশ করে যা চরিত্রের স্মৃতি থেকে নেয়া হয়ে থাকে। স্মৃতি নাটক তৈরির ধারণা আসে টেনেসি উইলিয়ামস (১৯১১-১৯৮৩)-এর  থেকে। তাঁর “The Glass Menagerie” স্মৃতি নাটকের একটি দুর্দান্ত উদাহরণ। এই ধরণের নাটকে শ্রোতাগণ অতীতে ঘটে যাওয়া গল্পটি বক্তার মুখে উপভোগ করে এবং চিত্রগুলোর মাধ্যমে চরিত্রগুলো, চিন্তাভাবনা, ভয়, আবেগ এবং স্মৃতিকে উপস্থাপন করে।

“The Glass Menagerie” as a memory play: Yes, “The Glass Menagerie” is a memory play. The features of a memory play are have been injected in the play by Williams. Let’s discuss broadly to prove the play as a memory one.

স্মৃতি নাটক হিসেবে “The Glass Menagerie”: হ্যাঁ, “The Glass Menagerie” একটি স্মৃতি নাটক। উইলিয়ামসের এই নাটকটিতে একটি স্মৃতি নাটকের সকল বৈশিষ্ট্যগুলোকে অন্তর্ভুক্ত করা হয়েছে। চলো নাটকটিকে একটি স্মৃতি হিসাবে প্রমাণ করার জন্য আমরা বিস্তৃত আলোচনা করি।

Memory-based style and contents:

This play is a memory play because its writing style and contents are based on memory from the past. The narrator of the play Tom himself says in the play that it is a story from memory-

“The play is memory.”

Tom, as a narrator, explains to the audience that the playwright usually provides the audience with a fantasy that resembles the truth. That means the creator of a play creates an illuminative environment that the audience takes seriously. But here, in front of the audience, Tom will not act like the usual dramatist. He will tell a true story under an illuminative shade. He will tell his own life story from flashbacks.

স্মৃতি ভিত্তিক শৈলী এবং বিষয়বস্তু:

এই নাটকটি একটি স্মৃতি নাটক কারণ এর লেখার ধরণ এবং বিষয়বস্তু অতীতের স্মৃতির উপর ভিত্তি করে রচিত। নাটকের গল্পকার টম নিজে এই নাটকে বলেছে যে এটি স্মৃতি থেকে প্রাপ্ত গল্প-

“নাটকটি স্মৃতি।”

টম, একজন কথক হিসাবে শ্রোতাদের বলে যে একজন নাট্যকার সাধারণত দর্শকদের সত্যের সাথে সাদৃশ্যপূর্ণ কল্পনা দিয়ে থাকে। যার অর্থ একজন নাট্যকার একটি উদাহরণ প্রদর্শক পরিবেশ তৈরি করে যা দর্শকরা গুরুত্ব সহকারে নেয়। তবে এখানে দর্শকদের সামনে টম সাধারণ নাট্যকারের মতো অভিনয় করবে না। সে একটি উদাহরণ প্রদর্শক ছায়ায় একটি সত্য গল্প বলবে। সে অতীত থেকে তাঁর নিজের জীবনের গল্প বলবে।

Centers on the past:

A memory play basically focuses on the past. The characters of a memory play come from the past. Tom starts his story with their family-tale that of how they lead their life in the past. Gradually his mother Amanda also recollects her youth from the past. She says that she was once a gorgeous and attractive lady, popular in the youngsters; many of the men begged love form her-

“My callers were gentlemen- all! Among my callers were some of the most prominent young planters of the Mississippi Delta- planters and sons of planters!”

অতীতে কেন্দ্রীভূত:

একটি স্মৃতি নাটক মূলত অতীতে কেন্দ্রীভূত থাকে। স্মৃতি নাটকের চরিত্রগুলো অতীত থেকে নেয়া হয়। টম তাঁর পারিবারিক কাহিনী দিয়ে তাঁর গল্প শুরু করে যে তারা কীভাবে অতীতে জীবনযাপন করতো। আস্তে আস্তে তার মা আমন্ডাও তার অতীতের যৌবনের রূপটি স্মরণ করেন। তিনি বলেন যে তিনি একসময় একজন সুন্দরী এবং আকর্ষণীয় মহিলা ছিলেন, তরুণদের মধ্যে জনপ্রিয়; পুরুষদের মধ্যে অনেকেই তাঁর কাছে প্রেমভিক্ষা করতো-

“আমার অনুগ্রহকারীরা ছিল ভদ্রলোক-সবাই! আমার অনুগ্রহকারীদের মধ্যে মিসিসিপি ডেল্টার কয়েকজন বিশিষ্ট তরুণ কৃষিজীবীও ছিল- কৃষিজীবী এবং কৃষিজীবীদের ছেলেরা!”

Collections of individual’s memory:

Besides the memories of Tom and Amanda, the play also reflects the past memory of Laura. Laura, daughter of Amanda and elder sister of Tom, is like a little girl who lives in her own world of imagination and illusions. From her nature, she is bashful and delicate. Being a cripple, she feels hesitation facing people of the outside world.

It is a recollection of memory of the couple- Jim and Laura. They studied in high school together. Since then, Jim had a crush on Laura. They again gathered and recollect their past story.

Another memory is Tom’s father’s. He left them many years ago. He never came back to them. The phonograph and records that he left behind become part of the fantasy world of Laura. His photograph on the wall is a steady token of happiness in the past.

চরিত্রসমূহের স্মৃতি সংগ্রহ:

টম ও আমন্ডার স্মৃতি ছাড়াও নাটকটি লরার অতীতের স্মৃতিও প্রতিফলিত করে। আমন্ডার কন্যা এবং টমের বড় বোন লরা একটি ছোট্ট মেয়ের মতো, যে নিজের কল্পনা এবং মায়ার জগতে বাস করে। সে লাজুক এবং নমনীয় প্রকৃতির। পঙ্গু হওয়ার কারণে, সে বাইরের বিশ্বের মানুষের মুখোমুখি হতে দ্বিধাবোধ করে।

এই নাটকটি জিম-লরা দম্পতির স্মৃতিচারণ।  তারা একসাথে তাদের উচ্চ বিদ্যালয়ে পড়াশোনা করেছিল। সেই থেকে লরার উপর জিমেরে আকর্ষণ ছিল। তারা আবার একসাথে হয়ে তাদের অতীতের গল্পগুলোর স্মৃতিচারণ করে।

আর একটি স্মৃতি হ’ল টমের বাবার। সে বহু বছর আগে তাদের ছেড়ে চলে গেছেন। তিনি কখনও তাদের কাছে ফিরে আসেন নি। তিনি যে ফোনোগ্রাফ এবং রেকর্ড রেখে গেছেন তা পরবর্তীতে লরার কল্পনার জগতের অংশ হয়ে যায়। দেয়ালে তাঁর ছবি অতীতে সুখের অবিচ্ছিন্ন উদাহরণ।

Memory becomes a weapon

In a memory play, memory works as a weapon to the characters. In this play, narrator Tom is so depressed about what his father did. His father left them about 16 years ago and Tom uses that memory as his strength to bear his family.

Amanda still recollects her youth and uses that memory to enrage her children to the way of success.

স্মৃতি অস্ত্রতে পরিণত হয়

একটি স্মৃতি নাটকের স্মৃতি, চরিত্রগুলোর অস্ত্র হিসাবে কাজ করে। এই নাটকে বর্ণনাকারী টম তার বাবা যা করেছিলেন তা নিয়ে প্রচন্ড হতাশাগ্রস্ত। তার বাবা প্রায় ১৬ বছর আগে তাদের ছেড়ে চলে গিয়েছিলেন এবং টম সেই স্মৃতিটিকে তাঁর পরিবারকে ভরণপোষণ করার শক্তি হিসাবে ব্যবহার করে।

আমন্ডা এখনও তার যৌবনের কথা স্মরণ করেন এবং সেই স্মৃতি তার সন্তানদের সাফল্যের পথে চালিত করতে ব্যবহার করেন।

Non-realistic drama:

The play “The Glass Menagerie” is a kind of non-realistic drama. It has several non-realistic elements in it. Use of narrator, transparent forth wall that the audience must imagine, the addition of screen images, use of music to conclude a scene- these are the non-realistic elements that has been used by Williams in this play.

অবাস্তব নাটক:

“The Glass Menagerie” নাটকটি এক ধরণের অ-বাস্তববাদী নাটক। এটিতে বেশ কিছু অ-বাস্তবসম্মত উপাদান রয়েছে। বর্ণনাকারীর ব্যবহার, স্বচ্ছ আবদ্ধ প্রাচীর যা দর্শকদের অবশ্যই কল্পনা করতে হয়, পর্দা-চিত্র সংযোজন, একটি দৃশ্যের উপসংহারে সংগীত ব্যবহার- এই নাটকটিতে উইলিয়ামস এই অ-বাস্তববাদী উপাদানগুলো  ব্যবহার করেছেন।

Others:Here, the other features that prove this play as a memory play are playwright’s infrequent freedom of convention, dialogues that echoes the personal views of characters, sentimental drama etc.

অন্যরা: এখানে, অন্যান্য বৈশিষ্ট্য যা এই নাটকটিকে একটি স্মৃতি নাটক হিসাবে প্রমাণ করে তা হ’ল নাট্যকারের প্রচলিত কদাচিৎ স্বাধীনতা, সংলাপগুলো যা চরিত্রগুলোর ব্যক্তিগত দৃষ্টিভঙ্গি প্রতিফলিত করে, সংবেদনশীল নাটক ইত্যাদি।

Conclusion: After the above discussion, we may proceed towards conclusion. To conclude, it can be said that the play is created by memory from the past. For Tom, Amanda and Laura memory is the devastating power that keeps them from discovering bliss in the present.

উপসংহার: উপরের আলোচনার পরে আমরা উপসংহারের দিকে এগিয়ে যেতে পারি। উপসংহারে বলা যেতে পারে যে নাটকটি অতীতের স্মৃতি দ্বারা নির্মিত হয়েছিল। টম, আমান্ডা এবং লরার জন্য স্মৃতি হলো ধ্বংসাত্মক শক্তি যা তাদেরকে বর্তমানের সুখভোগ থেকে বিরত রাখে।

Shihabur Rahaman
Shihabur Rahaman
Articles: 403

Leave a Reply